Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Stand van zaken

Vandaag, ondanks het mooie weer, mijn voorstel bijgewerkt voor uitdagend ontwerpen! Door zeer recente ontwikkelingen vooral in de tijdsplanning aanpassingen gedaan. De vraag is natuurlijk: wat ga ik precies ontwerpen? Want dat heb ik nog niet verteld.

Ik ga in het kader van wijzigingen in het curriculum van onze deeltijdopleiding bekijken op welke manier een assessment een bijdrage kan leveren aan het praktijkgedeelte. Daarbij zullen ook vragen beantwoord moeten worden als: wat is een assessment, hoe krijgt het assessment vorm, welke producten/opdrachten moeten worden vervuld, wat is de rol van de praktijkervaring van de student, wat is de verhouding met de theorie, moet die theoretische basis nog worden aangepast? En dat is nog maar een deel van de vragen.

Er is afgelopen week besloten om in het eerste jaar van de deeltijd met ingang van het komend schooljaar het assessment in te voeren. Vandaar dat de uitgangspunten, zoals aantal punten nu vaststaat, maar een analyse uiteindelijk nog wel een basis kan geven waarom en hoe. Vergelijking met andere (deeltijd)assessments is een eerste stap. Ondertussen ben ik  al veel literatuur tegen gekomen om eveneens mee te nemen in deze fase. 3 april is mijn deadline om dit onderdeel af te hebben.

Ik heb gekozen voor de zelfstandige regie. Natuurlijk lopen de weken en fases in mijn eindproduct enigszins parallel. En het uiteindelijk verantwoorden en bewijzen van mijn competenties zal zeker lukken, omdat ik ontwerpen van mijn cursussen altijd al als een uitdaging heb gezien!

Mocht er iemand zijn, die al ervaring heeft met het ontwerpen van assessments in het Hoger onderwijs? Ik houd mij aanbevolen!

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

