Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

De eerste vragen voor mijn ontwerp

Voor mijn ontwerp zal ik onder andere antwoord moeten geven op de volgende vragen:

  • Op welke moment(en) willen we het assessment inzetten?
  • Welke vormen kan het  hebben?
  • Aan welke eisen moet het assessment voldoen om de geschiktheid van een communicatiestudent voor de opleiding te toetsen?
  • Wat wordt er momenteel gedaan om de geschiktheid van een communicatiestudent voor de opleiding te toetsen?
  • Wat doen andere opleidingen om de geschiktheid van een student te toetsen?
  • Hoe denkt het beroepenveld over de geschiktheid van een communicatiestudent?

Voor LA2 doe ik dat specifiek voor de deeltijd-student.

De werkzaamheden die daar uit voortkomen zijn onder andere:

  • onderwijs bestaat maar moet worden aangepast aan de beperktere contacttijd (voorstel voor aanpak)
  • opdrachten voor beroepsproducten moeten worden geformuleerd (gebaseerd op de laatste inzichten in het beroepenveld)
  • opzetten van een assessmentprocedure en tijdpad voor implementatie.

Voor mijn analyse baseer ik mij op stukken van en gesprekken met collega-opleidingen (CMI en CE), het eigen curriculum (inclusief overstijgende leerdoelen en competenties), literatuur mbt soorten assessments.Deadline 3 april!!

Daarna ga ik verder met de ontwerpstappen volgens Dick, Carey en Carey. Die ontwerpstappen benaderen in grote lijnen de werkwijze bij onze opleiding en na het lezen van de literatuur (Valcke) ben ik tot de conclusie gekomen dat dit het meeste recht doet aan wat wij nodig hebben. Natuurlijk zal ik dat op een later moment meer en beter onderbouwen met argumenten!

Mijn vragen om feedback: zien mijn volgers hiaten in datgene wat nodig is om een goed en werkbaar assessment op te zetten? weten zij wellicht manieren om het uiteindelijke product te toetsen aan criteria/eisen waaraan zoiets moet voldoen? Wie heeft ervaring met het opstellen en  afnemen van praktijkgerichte assessments binnen het onderwijs?

Enkel berichtnavigatie

3 gedachten over “De eerste vragen voor mijn ontwerp

  1. Wij hebben ooit met een assessment gewerkt (mbo), maar dat is weer afgeschaft, omdat we het vervolgtraject er niet op konden aanpassen. Bij ons had het als doel om een schifting te maken welke studenten een versneld traject (niveau 4) in konden gaan. Maar uiteindelijk mocht dit niet vanuit de organisatie, omdat de vooropleiding van de student toch nog belangrijker is dan het assessment. Een student met een diploma op niveau 2 mocht niet een versneld traject niveau 4 doen, hoe geweldig ze het assessment ook doorliep…

    Wat ik me dus nog bij jouw stuk afvraag, is wat het assessment voor jouw studenten moet opleveren? Is het een voorwaarde om de opleiding te mogen volgen, of zijn er nog andere voorwaarden naast?

  2. Ik heb wel ervaring met het assessen vsn studenten. de context van hetgeen je wilt assessen is m.i. heel belangrijk. Zonder die info is het heel moeilijk hiaten aan te geven.

    Een assessment is, indien in de juiste vorm afgenomen, een ideaal middel om kennis, vaardigheid en houding te toetsen in een beroepsspecifieke simulatie. Maar je kunt ook denken aan een verantwoordend assessment zoals wij zelf laatst bij de MLI gehad hebben, waarbij competenties verantwoord moeten worden. Bij beide lijkt me een goed beoordelingsformulier heel belangrijk.

  3. Jurgen en Jaqueline, bedankt voor uitleg en tips!

Geef een reactie

