Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Analysefase

In mijn vorige blog gaf ik aan dat ik in het kader van de analyse een gesprek heb gehad met een collega. Maar de analysefase gaat natuurlijk verder dan dat. Mijn analysefase bestaat uit de volgende elementen:

1. gesprekken met collega’s, waarvan het verslag van het eerste een voorbeeld is.Daarbij ook gebruik maken van de informatie die al beschikbaar is!

2. literatuur bestuderen op het gebied van onderwijs ontwerpen en geschikte modellen hiervoor, daarbij voor- en nadelen onderling afwegend om tot de juiste keuze  voor een model te komen. Daarnaast natuurlijk ook literatuur op het gebied van assessments en toetsing in het (hoger) onderwijs. Want ook daar moeten keuzes gemaakt worden.

3. Vergelijken van het curriculum van voltijd en deeltijd om te kunnen bepalen wat het kader is van waaruit gewerkt wordt.  Want bij het ontwerpen van opdrachten en voorwaarden vormt dit samen met competenties en leerdoelen de basis voor het ontwerp.

Na deze analysefase kan definitief worden besloten of voor DCC wordt gekozen, omdat dit erg lijkt op de ontwerpsituatie binnen onze opleiding of toch voor het 4D IC model, omdat dit zich meer richt op het onderwijs binnen het HBO, zo blijkt uit de literatuur.

Kortom, er nog even hard aan trekken, want enige haast met deze fase is geboden!

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: