Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Van Macro naar Nano

Toch maar even een weg geschetst waarlangs ik mijn verantwoording denk af te leggen en de informatie die ik wil gebruiken. Het bleef namelijk maar door mijn hoofd spoken. Oplossing: even op een rijtje zetten. Ik hoor graag of dit een logische weg is of dat er ergens een “gat” zit of een “overlapping”.

  • Beroepsprofielen Logeion (beroepsvereniging Communicatieprofessionals)
  • Eisen vanuit de NVAO (accreditatiecommissie Hoger Onderwijs)
  • Nieuwe maatschappelijke context: is Communicatie maatschappelijk onmisbaar? Anders geen beurs, hogere kosten (hoeveel?) per student, haalbaar binnen 4 jaar?  à daling aantal inschrijvingen à nog rendabel?
  • Koppelen aan theoretisch model (DCC / 4D-IC?)
  • HR onderwijsmodel
  • Opleidingsprofiel voltijd + vertaling deeltijd
  • Competentiematrix met niveaus  en overstijgende leerdoelen
  • Opbouw theorie en praktijk jaar 1 (2,3 en 4 volgen later), waarbij duidelijke vergelijking tussen voltijd en deeltijd. Hiermee wordt basis voor assessment deeltijd  jaar 1 gelegd (verdeling studiepunten)
  • Vergelijking met CE en CMI
  • Behoefte van deeltijdstudent (bewijzen van praktijkervaring in een baan kan de studiedruk verlagen)
  • Vertaling naar specifieke opdrachten,  aanpassing theoretisch kader van de lessen, draagvlak creëren.
  • Randvoorwaarden voor assessment en portfolio vaststellen  en procedure beschrijven.
  • Persoonlijke leerdoelen om competenties te halen (per student) + weg er naar toe (hoe gaat de student dat bereiken?

Ik sta open voor suggesties, dus schroom niet die te geven. Ook vragen om verduidelijking helpen mij mijn gedachten verder te ordenen. Alvast bedankt! 🙂

Enkel berichtnavigatie

6 gedachten over “Van Macro naar Nano

  1. jacquelinevankuilenburg op schreef:

    De eerste punten zijn ook waar ik nu mee bezig ben (maar dan gericht op mbo natuurlijk), dus dat stuk vind ik dan ook een logische start 😉
    Het is me niet helemaal helder wanneer je aan het analyseren bent en wanneer je gaat ontwerpen, is het punt over de opbouw theorie en praktijk ook nog steeds een analyse?
    Zelf zou ik na die analyse eerst met de doelen beginnen, niet meteen naar de opdrachten.
    En ik vraag me af wat je met die persoonlijke leerdoelen bedoelt, als ze persoonlijk zijn, kun je ze toch niet van tevoren vaststellen?

  2. Ha Jaqueline, ik ben daar nog niet helemaal uit. Op dit moment loopt het in mijn hoofd nog een beetje in elkaar over. Het “echte ” ontwerpen zit hem denk ik in de inrichting van het assessment zelf, na een keuze te hebben gemaakt voor een specifiek assessment/portfolio etc. De opdrachten en relatie met de theorie zie ik als “vullen” van de mogelijkheid voor de student om studiepunten te halen. Dit kan niet beschreven worden zonder de competenties en overstijgende leerdoelen.
    En de randvoorwaarden horen ook bij het ontwerpen, want zonder die aspecten lukt het niet. Het scheppen van voorwaarden zodat de student zijn persoonlijke doelen kan halen (en hoe) hoort bij de randvoorwaarden en is in mijn beleving de laatste stap.
    Maar in ieder geval bedankt voor je feedback, want het helpt wel om mijn (soms nog chaotische) gedachten te ordenen.

  3. Martine op schreef:

    Ha Monica,

    Je bent goed op weg:) Ik zou het Landelijk Overleg Communicatie (LOCO) ook nog meenemen.

    Groet!

  4. Ha Martine, dat is volgens mij Logeion, toch of haal ik nu twee dingen door elkaar? Ik bedoel in ieder geval de niveaus en de LOCO competenties.

  5. Beetje veel lijkt me. Ik bedoel, zelfs als je van macro tot micro alles in detail wilt beschrijven dan lijkt bovenstaande lijst me nog steeds heel uitgebreid. 2 x 10 pagina’s max!

  6. Ik zie het meer als een leidraad, wellicht vallen er nog punten af of worden kort beschreven. Na het gesprek met Janneke komen er misschien nog punten bij. Ik zie een aantal stappen als voorwaarde voor het ontwerp om goed in het curriculum te plaatsen.

Geef een reactie

