Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Docent en Leiderschap

oratie_ou_kessels_30-03-2012_web

In bijgaande oratie van Kessels (gevonden via Scoop.it) worden de dingen benoemd waar ik mij al een tijdje mee bezig houd als het gaat om leiderschap als docent. Want de klassieke benamingen en het imago passen niet in de manier waarop de docent leiding geeft aan het leerproces van studenten, aan vernieuwing binnen het onderwijs en vorm wil geven aan veranderingen.

Vul maar eens een willekeurige enquete in: geef je dan aan dat je een leidinggevende positie hebt aan misschien wel 200 man? Ik in ieder geval niet. Hooguit aan een paar collega’s omdat jij toevallig cursushouder of teamleider bent, toch?

Het doet mij daarom zeer veel genoegen in deze oratie te lezen dat zowel nationaal als internationaal veel (recente) literatuur op dit gebied beschikbaar is en gebruikt is.  De koppeling naar de dagelijkse praktijk in de klas, samen met leiderschap, innovatie, vernieuwing, professionalisering en talentontwikkeling (van docent en student) geven mij het gevoel dat er nog veel moet én kan veranderen in het onderwijs, of dit nu hoger, voortgezet of basisonderwijs is.

Het gaat om het erkennen van de competenties waar de docent over moet beschikken om met lef en vertrouwen voor de klas te kunnen staan en zo een inspiratiebron voor hun studenten te zijn. In mijn analyse en model voor LA1 heb ik al aangegeven waar een innovatieve docent toe kan leiden in het onderwijs, dit stuk sluit daar heel goed bij aan.

Ik ga mij er zeker nog verder in verdiepen. 🙂

Ik hoor ook graag jouw mening over leiderschap in het onderwijs, dus voel je vrij om te reageren!

Enkel berichtnavigatie

Een gedachte over “Docent en Leiderschap

  1. Hoi Monica, goed stuk. Ik heb al meer van Prof. Kessels gelezen en dat sprak mij ook al aan. In dit geval valt de link naar Bandura op: Goed voorbeeld doet, ook in onderwijs, goed volgen: lef en vertrouwen voor de klas leidt vaak tot lef in vertrouwen in de klas. Docenten zouden inderdaad, allemaal inspiratiebronnen voor hun studenten moeten zijn. We weten allebei dat de realiteit vaak anders is. En ook in het veelgeprezen Finland is dat vast het geval. Feit blijft inderdaad wel dat de Finse context meer mogelijkheden biedt dan de huidige Nederlands waarin overleg, nadenken en vernieuwing van het onderwijs vaak een sluitpost op de begroting is…

Geef een reactie

