Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Less is more …..

Zeggen ze. Maar als ik zo de blogs bekijk, worstelt iedereen met hetzelfde fenomeen: teveel te analyseren en te verantwoorden op de juiste manier met een tot in de puntjes verzorgd ontwerp, dat gaat niet passen in de pagina’s. Natuurlijk omvat de eerste versie altijd meer woorden dan de laatste. Bij mij moet die fase ook nog komen. Ik heb vooraf ingeschat hoeveel pagina’s of gedeelten daarvan een onderdeel zou mogen omvatten. Dat leek ik redelijk te halen, tot ik in een flow kwam en mij echt met het concrete ontwerpen ging bezig houden en dit moest verantwoorden.

Maar jullie  mogen zelf oordelen. Ik zou het fijn vinden feedback te ontvangen, mag volgens VAL of op je eigen manier. Ik heb wel een paar concrete vragen die ik graag beantwoord zie. Dus als dat lukt, alvast bedankt!

1. is de volgorde/opbouw logisch, ook de bijlagen?

2. mist er ergens fundamentele uitleg om navolgbaar te blijven?

3. Kunnen er onderdelen weggelaten worden zonder dat er gaten vallen?

4. zien jullie dubbeling in informatie (scheelt ook weer ;)?

5. wat vinden jullie van de theoretische onderbouwing?

Let niet op de lay-out, dat volgt pas helemaal aan het eind. Ook de literatuurverwijzingen zijn nog niet volledig. Daar waar iets in geel is gearceerd moet nog worden gewijzigd, aangevuld of toegevoegd. De bijlagen bevinden zich nog in een prematuur stadium en moeten soms nog worden geschreven. Maar de opbouw is wel compleet.

Alle opmerkingen zijn van harte welkom. Ik zal dinsdag zelf een aantal mensen van feedback voorzien. Alvast bedankt!

Rapport LA2

Enkel berichtnavigatie

4 gedachten over “Less is more …..

  1. jacquelinevankuilenburg op schreef:

    Wow, 37 pagina’s… Daar ga ik morgen even voor zitten!

  2. Er zitten nog veel blanco’s tussen, dat scheelt 😉

  3. jacquelinevankuilenburg op schreef:

    En daar ben ik weer!
    Ik moet zeggen dat ik de rubrics er niet naast heb gehouden, maar wel heb geprobeerd naar je vragen te kijken:

    1. Ik vind je opbouw in hoofdstukken logisch en duidelijk, alleen steekt hoofdstuk 3 nogal af hierbij. Is het niet handiger om deze ook in de bijlage te doen, net als alle andere overzichten met eisen die je in de bijlagen gedaan hebt? Als je het wel als hoofdstuk wil houden, dan zou je meer kunnen verantwoorden waarom hiervoor gekozen is.
    Soms heb ik wel het idee dat analyse en ontwerp door elkaar lopen, bv onderaan 2.4 heb je het al over hoe het curriculum eruit zal zien, wat volgens mij meer te maken heeft met het ontwerp. Bij 2.5 zie ik niet zozeer een analyse op nano-niveau, maar meer een beschrijving van een visie en ga je richting een keuze voor je ontwerp. En bij 4.1 heb je het nog over het huidige curriculum, terwijl hier al het ontwerpvoorstel begint.

    2. Ik vind je stuk veel beter te volgen dan de vorige versie (is ook wel logisch…). Je voorwoord laat mooi zien waar je staat, slim ook dat je verwijst naar je blog. Je inleiding sluit hier mooi op aan en geeft een overzicht van wat je gaat beschrijven.
    Bij 5.1 beschrijf je wel hoe je draagvlak wil gaan creeren, maar ik vraag me af of dat genoeg is. Volgens mij moet je dat draagvlak al aantoonbaar hebben gecreeerd.

    3/4. Sorry, hier kan ik je niet mee helpen… Ik heb geen dubbellingen gezien of dingen die kunnen worden weggelaten. Heel misschien dat je nog kritisch naar de bijlagen kunt kijken. Ik moet zeggen dat ik die niet zo grondig bekeken heb, ook omdat het veel op het hbo gericht is, waar ik niet zoveel verstand van heb. Maar zonder dat was je stuk dus ook goed te volgen.

    5. Bij 4.4 zou je van mij meer mogen toelichten hoe je hiertoe gekomen bent en hoe het 4C/ID model hierbij gebruikt is. Bij de evaluatie in 5.3 noem je criteria die je meeneemt, maar beschrijf je niet vanuit welke theorie deze zijn opgesteld.

  4. Beste Jacqueline, dank voor je feedback. Ik zal het zeker meenemen in het vervolg van dit stuk. Fijn dat je hebt meegedacht en antwoord hebt gegeven op mijn vragen. Ik doe morgen hetzelfde voor jou!

Geef een reactie

