Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

En aan het eind van de dag ….

Het resultaat van een dag denken, schrijven, knippen, plakken en schuiven. Na mijn stuk van afgelopen zondag hierbij een hele concrete uitwerking. Nog niet af, maar wel van belang om nog een aantal zaken helder te krijgen om het goed uit te werken.

Voor de opleiding Communicatie deeltijd is deze nieuwe opzet van (tot nu toe) de eerste twee periodes van jaar 1 behoorlijk innoverend, al is dat op het eerste gezicht misschien niet helemaal zichtbaar.

Ten eerste is er een veel sterkere focus op het werkveld van de student Communicatie. Ten tweede wordt er een assessment ingevoerd, dat recht doet aan die versterkte focus en meer zicht geeft op de ontwikkeling van de student. Ten derde wordt per periode in het beroepsproduct de samenhang gezocht met alle vakken die in die 8 weken worden gegeven. Dit zal nog verder per vak moeten worden uitgewerkt, maar dit zal met de vakdocenten moeten worden besproken. Ten vierde zijn de digitale media en de trends hierin een vast onderdeel van het beroepsproduct, iets wat nu nog niet vastligt.

Omdat deeltijd nu helemaal gelijk is gesteld aan voltijd maar minder tijd is om les te geven, is bijvoorbeeld het vak Creativiteit implicieter aanwezig dan in de voltijd. Een uitgewerkt programma van de maandag en woensdagavond volgt nog (is wel noodzakelijk bedenk ik mij nu!)

Tot slot denk ik dat in mijn verantwoording zeker nog een aantal zaken moeten worden aangescherpt en theoretisch beter onderbouwd. Maar ik ben weer een stap verder in de goede richting! En ik krijg ook wederom graag feedback.

Nu ga ik alle andere stukken lezen, zoals ik had beloofd. Het loopt toch iets anders dan gepland, maar ja….

Handleiding beroepsproducten en toetsing Periode 1 en 2 Communicatie Deeltijd

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “En aan het eind van de dag ….

  1. Hoi Monica, dat begint al ergens op te lijken. 1 opmerking heb ik nog wel: je hebt het over niveau 1, misschien moet je ook explicieter aangeven dat de leerdoelen op niveau1 worden ge-assessed (en wat niveau 1 inhoudt en hoe het verschilt met de overige niveaus) omdat het een assessment betreft voor eerstejaars studenten.

Geef een reactie

