Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

En weer een paar stappen gezet……

Toch leuk, het bijhouden van een blog. Het zet je toch aan het denken en het is een mooi moment om even terug te kijken en na te gaan wat er weer voor elkaar gekomen is de afgelopen week.

Deze week ben ik lekker opgeschoten met mijn paper voor LA3 “initiëren en begeleiden”. Afgelopen dinsdag eerste product gemaakt tot de advisering. Vervolgens aangeboden aan mijn leerteam en Claire, omdat zij zich met een vergelijkbaar onderwerp bezighoudt binnen de HR vanuit een andere invalshoek. We kunnen elkaar goed aanvullen.

De feedback, die ik heb gekregen ga ik verwerken en daarna beraden of ik het zal aanbieden voor de eerste productbespreking op 13 november. Dat hangt van een aantal factoren af:

  • wanneer is de deadline en is er kans dat ik die haal,
  • wat heeft het programma op die dag bij mijn opleiding te bieden (in het licht van de ontwikkeling van het nieuwe curriculum)
  • en ten derde eigenlijk vind ik dat de vloer maar even voor anderen moet zijn (leerpuntje: minder verplicht voelen 😉 ).
  • En tenslotte is het afhankelijk van wanneer de volgende productbespreking is, want mijn planning is om deze paper voor de kerstvakantie af te ronden. Zoals het nu gepland staat is dat de 27ste. Dan zou het heel goed kunnen.

Bij LA2 (uitdagend ontwerpen) heb ik twee keer in het voetlicht gestaan, omdat anderen blijkbaar geen behoefte hadden en ik toch als een speer ging. Dat heb ik als zeer leerzaam ervaren, maar niet altijd even prettig. Aan de andere kant heeft dat uiteindelijk geresulteerd in een 9,2 voor mijn eindproduct, dus blijkbaar werkt het toch heel goed.

Verder heb ik voor mijn onderzoek  deze week de enquêtes af kunnen ronden, gisteren was de sluiting van de eerstejaars en afgelopen woensdag die van de vierdejaars. Nu kunnen we beginnen aan de analyse. Van de eerste jaars zijn uiteindelijk 45 (voornamelijk MBO en VWO verkorte route) en 47 reguliere eerstejaars binnengekomen, van de vierdejaars hebben uiteindelijk 59 studenten gereageerd. Naast de eerder afgenomen kwalitatieve interviews levert dit veel informatie op. Ik heb een hele lijst opgesteld van gewenste tellingen en crossings, die voor de analyse van belang zijn om deelvragen te kunnen beantwoorden. Komende week hoop ik een grote lijn te kunnen aangeven, die is van belang in de verdere discussie over de invulling van de versnelde route voor de MBO M&C studenten. De verdere uitwerking volgt dan in mijn scriptie.

Ook heb ik een start gemaakt met de analyse van het rendement van de verkorte route MBO M&C van de afgelopen schooljaren (vanaf 2008-2009). Uitvallers, vertragers en natuurlijk  ook studenten die het wel binnen 3 jaar halen. Dit moet nog verder worden aangescherpt en gevuld met informatie uit de BMI, maar het begin is er. En ik krijg van de afdeling Concernstrategie alle gegevens uit de startmeter van de nieuwe instroom MBO/VWO. Kortom, ik hoef me niet te vervelen.

Ik overweeg nog om een aantal uitvallers van de afgelopen jaren te interviewen, dit is een belangrijk advies van Niek geweest, dat ik nog op één of andere manier gestalte wil geven. Ik kom al een heel eind met de gegevens die bekend zijn (redenen, studieresultaten etc). Probleem is dat deze studenten moeilijk zijn te traceren, omdat ze de HR hebben verlaten.

En en mijn literatuur: ik heb alle bronnen, die ik voor LA3 en LA5 heb gevonden, bij elkaar geraapt. Nog een paar zijn onderweg vanuit de mediatheek en een aantal moet ik nog op school via Science Direct traceren via de databank, want dan kan ik het artikel gratis downloaden. Nu de slag om op bruikbaarheid te lezen, quotes te maken en de hoofdonderwerpen voor mijn theoretisch kader definitief te bepalen. Is meer een kwestie van keuzes maken binnen de hoeveelheid literatuur en onderwerpen, de lijn van mijn deelvragen en eerste opzet van mijn theoretisch kader houd ik vast, maar dat zal nog teveel zijn, vermoed ik.

                              Cover image

Eén onderwerp voor mijn theoretisch kader is helaas al afgevallen: het in de enquête doorvragen met een situgram op leervoorkeuren van Manon Ruijters en/of dieper op de leerstijlen van Vermunt ingaan. Het was een mooi uitstapje geweest, maar in relatie tot de andere onderwerpen bleek bij de test in de kwalitatieve interviews met de vierdejaars dat dit veel diverse informatie opleverde, die ook moeilijk in te vertalen was en in een enquête te omvatten en het zou veel meer te investeren  tijd voor de studenten betekenen.

Het is een onderwerp op zich, misschien in een volgend onderzoek of fase.  Daarover ook met Manon Ruijters gemaild en zij kon zich er helemaal in vinden, want ja dat is onderzoek. Toen bleek ook dat zij nog met collega’s nog verder onderzoek aan het doen is naar nieuwe leervoorkeuren. De stap naar het HBO is nog niet gemaakt, de toepassing is alleen in organisaties die met veranderprocessen bezig zijn. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet.

Tot slot: binnenkort wordt mijn paper hier gepubliceerd. Houd de blog in de gaten en geef dan ook feedback! Wordt zeer op prijs gesteld!

Ook mijn gedachten over de integratie (eind) opdracht zal ik aan dit blog toevertrouwen. Wordt vervolgd!

 

 

 

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

