Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Alles geordend en dan nu ….. lezen!!

De afgelopen weken stonden in het teken van het zoeken naar literatuur om mijn eerdere wegen verder te bekrachtigen of te ontkennen. Mijn scope voor mijn onderzoek in LA5 is steeds breed geweest, om zo uiteindelijk te kunnen bepalen wat de belangrijkste factoren zijn die bij die specifieke groep MBO studenten die de verkorte route doet van invloed is en hoe onze opleiding hierop kan inspelen of niet. Ook het voorbereidend kwalitatief onderzoek heeft daarbij geholpen.

Twee dagen surfen en zoeken via andere literatuurlijsten heeft heel veel opgeleverd, zowel nationaal als internationaal. De vijf categorieën waarin ik gezocht heb zijn:

1. cijfers en beleidsstukken over instroom, uitstroom, rendement, uitval en succes. Dit ter verdere onderbouwing van de gevonden resultaten uit beschikbare databases om zo een vergelijking te kunnen maken tussen algemeen en de specifieke doelgroep.

2. factoren die het studiesucces/rendement beïnvloeden vanuit het perspectief van de student. Bijvoorbeeld etniciteit, gedragskenmerken, motivatie, sociale achtergronden en inspanning die de student kan/wil plegen, wilskracht etc.

3. Leerstijlen en leerstrategieën en de invloed op studieresultaten.

4. factoren die van invloed zijn op tevredenheid, loyaliteit, relatie tussen docent en student, verwachtingen van de student. Er is een overlap met de tweede en derde categorie, maar toch net een andere invalshoek.

5. Nieuwe ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs, op het gebied van digitaal leren, teamprestatie, kenniscreatie. Dit onderwerp is in een later stadium van belang als er stappen gemaakt kunnen worden naar eventuele veranderingen in het curriculum op basis van de uitkomsten van het onderzoek. Deze zoektocht was nog niet heel gericht, maar meer exploratief, op basis van eigen interesse, ideeën en visie.

Met het resultaat van deze zoektocht ben ik aan de slag gegaan, namelijk ordenen op een van bovenstaande categorieën. Totaal betreft het ruim 80 nieuwe bronnen, van onderzoeksartikel tot volledig proefschrift.  Met de bronnen die ik in de eerste outline van het theoretisch kader heb gebruikt, worden het er dus te veel. Kortom: eerst gaan lezen (ipv scannen), schiften op bruikbaarheid, betrouwbaarheid en actualiteit, registreren van genoemde items en mogelijke quotes verzamelen.

Genoeg te doen dus! en dat is alleen nog maar mijn onderzoek voor mijn eindscriptie. In mijn volgende blog meer over LA3: begeleiden en initiëren van onderwijsvernieuwing.

Om het stuk over de cijfers goed en actueel  in de steigers te krijgen, begin ik met alles op dit terrein op een rijtje te zetten en te combineren met de gegevens van de eigen studenten uit Startmeter en waarneming.

Als je wil reageren, altijd welkom!

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

