Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

En de stappen binnen mijn paper……

Vandaag een paar kleine stapjes gezet in mijn paper met als onderwerp de kritische analyse van de invoering van de vernieuwingen binnen de deeltijd. Net als gisteren, heb ik mijn literatuur na verzamelen nu onderverdeeld in een aantal categorieën:

1. vernieuwingsprocessen en veranderingen binnen organisaties in het algemeen en in het onderwijs in het bijzonder.

2. Extra informatie over het invoeren van assessments in het onderwijs.

3. nieuwe ontwikkelingen op het gebied van e-learning binnen het onderwijs.

4. Artikelen van en over Hattie.

De eerste categorie leverde een aantal stukken op van onder andere Susanne Verdonschot en Hans Vermaak. De laatste werkt ook samen met Léon de Caluwé, de specialist op verandermanagement, met wie ook Manon Ruijters samenwerkte voor Liefde voor Leren. Verder een boek getiteld Fantaseren of innoveren van het lectoraat Pedagogiek van de beroepsvorming van de Haagse Hogeschool. en dan heb ik de tips van Nathalie nog niet eens verwerkt. Ga ik  morgen doen!

De tweede categorie leverde extra informatie op om de gemaakte keuzes te kunnen steunen of aanpassen. Zo was een stuk over een beslismodel over de inzet van assessment van de Open Universiteit, hoewel al wat ouder, bijzonder handig.

Met betrekking tot de ontwikkeling van blended learning in het deeltijdonderwijs, zijn artikelen rondom dit onderwerp zeker aanvullend om te kunnen bepalen hoe en wanneer wij dit zouden kunnen invoeren. Plannen om dit al te doen bij de invoering van alle veranderingen zijn nog niet uitgevoerd. Boeken over aan de slag gaan met competenties, waarover ik eerder schreef, zijn absoluut verdiepend en nodig op dit onderwerp.

De artikelen van en over Hattie, de schrijver van Invisable Learning, geven een beeld van de impact voor keuzes in het onderwijs. Na een zeer inspirerende discussie van afgelopen dinsdag heeft dit onderwerp zeker aan diepte gewonnen. Tevens is bij mij het besef doorgedrongen, hoe de visie van het onderwijs hiermee kan samenhangen, mits niet gebruikt als “boodschappenlijstje”.

Van al deze bronnen even de literatuurlijst bijgewerkt, nog niet APA proef 😉

Het lijkt er op of ik niet heel veel ben opgeschoten dit weekend, maar ik heb toch een heel tevreden gevoel, omdat ik alles weer op orde heb. Voor mij een belangrijke voorwaarde om nu alles in een volgende poging samen te kunnen brengen tot een kwalitatief verbeterde versie, samen met de gegeven feedback door Claire, Jurgen en Jaap! Ik kan weer vooruit ….. 🙂

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: