Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Hoe de straat de school binnendringt ..

Omslag-Hoe-de-straat-de-school-binnendringt

Dit essay van Iliass El Hadioui gaat over het denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, schoolcultuur en de straatcultuur.  In onderstaande sheets wordt helder uitleg gegeven over de essentie.

Sheets Hoe de straat de school binnendringt

Ik denk dat voor veel docenten in het onderwijs (van primair tot en met Hoger onderwijs) deze aspecten bekend voorkomen. Het interessantste deel vond ik echter het laatste deel, hoe kun je een mismatch in een match omzetten in de schoolcultuur, zonder daarbij de straatcultuur het te laten overnemen en daarbij ook niet jezelf als docent geweld aan te hoeven doen. Integendeel, je kunt daarmee een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van studenten op een manier die beiden uiteindelijk sterker maakt en daarmee dus kansrijker en succesvoller onderwijs tot gevolg heeft. Ik vond het in ieder geval zeer verhelderend en een aantal punten is ook direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk. Ik heb er weer veel van geleerd!

In onderstaand artikel wordt nog eens een toelichting gegeven en het probleem vanuit het perspectief van het onderwijs belicht.

http://motivaction.nl/content/de-schizofrenie-binnen-de-school

Hieronder de link voor hen die  het essay willen lezen.

El Hadioui, I. (2011) Hoe de straat de school binnendringt

En net gevonden via de blog van X, Y of Einstein?  http://www.didactiefonline.nl/component/content/article/11190-machogedrag-afleren.html . Is misschien een aardige tegenhanger dan wel voer voor discussie over dit onderwerp!

DSCF0732_edited

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Hoe de straat de school binnendringt ..

  1. jacquelinevankuilenburg op schreef:

    Grappig dat je El Hadioui en Kaldenbach hier allebei noemt, ik heb een keer van allebei een workshop/lezing op één dag gehad met een conferentie op mijn werk. Van Kaldenbach ook nog een training gehad en wat boeken liggen, die ik nog steeds een keer moet lezen… Het zijn vooral hele waslijsten aan tips, maar die moeten wel bij je persoonlijkheid passen om ze uit te kunnen voeren.

    Heb je het boek Puberbrein binnenstebuiten ook? Daar wordt ook een hoofdstukje gewijd aan het leven in 2 werelden.

    Ik vind het wel een boeiend onderwerp, helemaal nu ik over een weekje de overstap ga maken van straatkatjes naar prinsesjes. 😉

  2. Ik heb het boek Puberbrein binnenstebuiten niet, maar wel gelezen. Ik heb ook de De jeugd is Tegenwoordig ….. en De grenzeloze generatie gelezen. Ook allebei boeiend. Het eerste boek refereert weer aan veel andere onderzoeken op dit gebied, net als het puberende brein van Eveline Crone, waar puberbrein binnenstebuiten dan weer de populaire versie van is. Kortom, genoeg stof voor discussie!

Geef een reactie

