Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Voor de discussie over het nieuwe curriculum weer een nieuwe invalshoek. Ook voor de maatschappelijke context en innovatie in het onderwijs geeft het weer stof tot nadenken.

Mobiliteit&OpenOnderwijs

foodJeremy Knox heeft  al een hele tijd geleden een kritische stuk geschreven over de beweging rondom Open Educational Resources.  Het is een lastig stuk, maar interessant om vanuit deze kritiek nog eens naar de beweging te kijken die nu gaande is. Food for thought, in ieder geval voor mij.

We zijn de hype voorbij en ook de fase van believers. We zitten er midden in. Zie ook het Horizon Report 2103 worden de MOOCs genoemd als beweging waar we nu in zitten terwijl dit in 2012 nog redelijk ver aan de horizon lag. Tijden veranderen snel. Knox is helemaal niet tegen deze beweging maar heeft wel vijf kritische punten ten aanzien de discussie rondom OER:

  1. De term openness: waar hebben we het over?
  2. De afwijzing van de institutionele structuur
  3. Geen plaats en aandacht  voor didactiek
  4. Humanistische uitgangspunten van autonomie en zelfsturing
  5. Aanpassing aan de behoeften van het kapitaal

Ik beschrijf hier kort de punten…

View original post 424 woorden meer

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: