Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Voortgang beleidsnotitie “Digitale Didactiek”

wordle-digitale-didactiek

Voor mijn laatste leerarrangement “Maatschappelijke context van het onderwijs” ga ik een beleidsnotitie schrijven over het belang van digitale didactiek bij docenten in relatie tot de kwalificatiefunctie van het onderwijs: hoe bereiden wij onze studenten zo goed mogelijk voor op deelname aan de maatschappij in het algemeen en binnen het beroepenveld van Communicatie in het bijzonder?

Op dit moment wordt er binnen de opleiding hard gewerkt aan het nieuwe curriculum, waarvan het eerste jaar vanaf september 2013 al gaat draaien. In de visie staat dat wij onze opleiding digitaal DNA willen meegeven. In mijn optiek kan dit alleen als je als docent digitaal vaardig bent, in staat bent om digitale hulpmiddelen op de juiste manier in te zetten waarbij je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en natuurlijk boven de stof te staan en daardoor met studenten het beste onderwijs te maken. Pas dan kun je spreken van digitaal DNA binnen de opleiding.

De aandacht gaat nu vooral uit naar de digitalisering van het vakgebied Communicatie. Ook belangrijk, want dat moet aan studenten worden overgebracht. En met name ons digitale zusje CDM is hier al veel verder mee en daar kan de opleiding Communicatie zeker een aantal aspecten van meenemen. Met name Jurgen zal zich in zijn beleidsnotitie met dit aspect bezig houden.

De noodzaak om technologische ontwikkelingen in de opleiding te verweven neemt toe. Vanuit de Europese Commissie en het ministerie neemt de druk toe, om studenten goed voor te bereiden op de digitale wereld. En daarbij zijn studenten over het algemeen digitaal vaardiger dan de docenten. Althans, dat lijkt zo. Uit onderzoeken blijkt dat met name de mediawijsheid en het vinden van bijvoorbeeld betrouwbare bronnen nogal eens tegenvalt. Hier biedt het onderwijs zeker uitkomst.

cached

Verder is het gebruik van laptop, smartphone, apps en tablet niet meer uit de klas te weren. Dat hoeft ook niet, als je weet hoe je er op een slimme manier juist gebruik van kan maken in je les. Ook het feit dat studenten iets opzoeken als jij iets vertelt om te controleren of het juist is, is niet bedreigend, maar kan in je lessen juist uitkomst bieden. Alleen, dan zal de kijk op je onderwijs moeten veranderen. En dat kost tijd en vereist kennis.

Tijd dus om mij er eens in te verdiepen. Ik ben begonnen met speuren naar onderliggende rapporten en literatuur en ik ben voorlopig weer even zoet. Verder ben ik van plan een korte en leuke enquête naar mijn collega’s te sturen om een indruk te krijgen van de stand van zaken op dit gebied en de wensen voor de korte en langere termijn.

Wat mij iedere keer weer verrast is de hoeveelheid informatie die te vinden is over een specifiek onderwerp. Het is net alsof je ogen ineens open gaan en je alle verborgen schatten in een keer vindt. Ik zie verder ook al weer verbanden met mijn onderzoeksverslag en hoop dat ik een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van het nieuwe curriculum en dan in het bijzonder voor de docenten.

Fokke en Sukke geven niet het goede voorbeeld:

fokke-en-sukke-digitale didactiek

In het onderstaande infografic van Erik Bolhuis staat een duidelijke beslisboom die gebruikt kan worden bij het inzetten van digitale didactiek:

Digital+Classroom-640x3040

 

Tot slot: toch maar zelf de techniek van een mooie infografic maken leren, net als een wordl  😉

 

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

