Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Mijn beleidsnotitie voor de prouctbespreking van 9 april

In dit blogbericht mijn product dat ik graag wil nomineren voor de productbespreking van aanstaande dinsdag 9 april. Ik zou het fijn vinden hier via VAL feedback op te krijgen en bij voorkeur als reactie op dit bericht op mijn eigen blog.

LA4_Monica Heikoop_07052013 versie pb 9 april 2013

Alvast bedankt. 🙂

Mijn eigen beoordeling is als volgt:

Kwaliteit: 6 (kan nog een slag maken)

Betrouwbaarheid: 7 (veel literatuur gebruikt)

Innovativiteit: 7,5 (gezien het onderwerp en voorstellen)

Taalgebruik: 6 (nog te omslachtig soms, kan korter)

 

Enkel berichtnavigatie

3 gedachten over “Mijn beleidsnotitie voor de prouctbespreking van 9 april

  1. Monica,

    interessant stuk. Ik denk wel dat je in jouw inleiding helder zou moeten aangeven dat de punten die je haalt uit de verschillende quotes van Onderwijsraad etc niet allemaal aanpakt. Of, als je dat wel van plan was, dat in de verdere hoofdstukken verhelderen.
    Nu zijn de punten die ik er uit haal:
    * ontwikkelingen in de maatschappij
    * vakinhoud en -didactiek.
    * innovaties
    * snelle ontwikkeling van ict
    * concurrentie van andere vormingscontexten
    * betekenisvol

    terwijl je verder uitwerkt in digitale didaktiek. Je lijkt dan een aantal punten geen aandacht meer te geven. Waarom dan noemen?

    Bloom lijkt er ineens bij te komen, terwijl je eerder volgens mij geen referentie maakte naar digitaal toetsen.

    In jouw doc heb ik andere opmerkingen gevoegd. ook een link rondom digitale didaktiek, ookal weet ik dat je daar al heel veel over hebt gelezen 😉

    Het is heel interessant om een kennisbank te vullen. Ik zou graag zien dat dat Hogeschool breed gebeurt. Ik denk dat er al heel veel gedaan wordt. Het zou mooi zijn als we dat zouden kunnen delen op een Hogeschool dag bijvoorbeeld.

    Ik heb zelf de indruk dat het CvB heeft ingezet op blended learning als hèt antwoord op mindere contacttijd in de DT. Het is jammer als daar al meteen mee aan de slag gegaan wordt, waarmee andere waardevolle digitale didaktiek ideeën al meteen worden afgewend.

    Jouw doc vind je (hopelijk) hier:

    http://dl.dropbox.com/u/33525827/Feedback_Claire_la4_monica-heikoop_07052013-versie-pb-9-april-2013.docx

    Kwaliteit: 6 (Als jouw inleiding aansluit op de verdere uitwerking dan komt het wat mij betreft hoger uit)

    Betrouwbaarheid: 7

    Innovativiteit: 6 (je zegt nl zelf dat de docenten al digitaal geletterd zijn. Wat dan nieuw is de de kennisbank. Als je dat verder uitwerkt wordt het denk ik zeker innovatiever)

    Taalgebruik: 7

    Groet!

  2. Marko Janson op schreef:

    Kwaliteit: 8
    Betrouwbaarheid: 9
    Innovativiteit: 7
    Correct taalgebruik: 8
    Gemiddeld: 8

    Hier vind je de motivatie: http://markojanson.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/04/Beoordeling-product-Monica-Heijkoop.docx

  3. jacquelinevankuilenburg op schreef:

    Hoi Monica,

    Mijn beoordeling voor jouw stuk:
    Kwaliteit: 6
    Betrouwbaarheid: 6
    Innovativiteit: 6
    Taalgebruik: 7
    Gemiddeld: 6,25

    Ik vond het goed leesbaar hoor!

    Je hebt het in je vraagstuk vooral over dat docenten voorbereid moeten worden, ik zie daar de noodzaak niet zo van in, aangezien je ook al aangeeft dat deze docenten al meer digitaal geletterd zijn dan gemiddeld.

    Je krachtenveldanalyse lijkt niet te kloppen, of geeft in ieder geval geen betrouwbaar beeld, omdat je docenten om meerdere plekken (dus dubbel) hebt ingevuld. Dat ze meerdere profielen kunnen hebben, snap ik, maar dan zouden ze niet tegelijk een bondgenoot en opponent kunnen zijn bijvoorbeeld.
    De stromingen die je noemt, geven eigenlijk meer aan op welke plek ze in het krachtenveld ingedeeld kunnen worden dan de profielen. Maar aangezien hier dan weer geen aantallen bij staan, is het lastig om hier conclusies aan te verbinden (wat je overigens wel doet en dat maakt het voor mij minder betrouwbaar).

    Op macroniveau doe je eigenlijk geen aanbevelingen, welke kansen zie je?

    Doordat je het vooral gericht hebt op het voorbereiden van docenten, mis ik de studenten een beetje in het stuk. In hoeverre hebben zij hier nu straks baat bij? Wat gaan ze ervan merken? Je zou Hattie erbij kunnen betrekken, maar dan moet je goed zoeken, want volgens mij is het (nog) niet bewezen dat digitale didactiek tot betere leerresultaten leidt. In een boekje wat ik pas las (‘Jongens zijn slimmer dan meisjes’), staan wat interessante mythes over technologie in het onderwijs. Daar wordt ook een onderzoek genoemd waar je misschien wat aan hebt:

    Clark, R.C. & Mayer, R.E. (2011). E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learnind. San Fransisco, CA: Pfeiffer

Geef een reactie

