Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Een berichtje van het studiefront

Mijn plannen om mijn onderzoeksverslag dit weekend grotendeels in eerste draft af te hebben, is even doorkruist met wat nakijkwerk, waar het door allerlei andere werkzaamheden even niet van was gekomen. Maar ja, deadline is deadline, dus dat nakijkwerk moet eerst af. Zowel vorig weekend als dit weekend gaat daar helaas aan verloren en kan ik dus niet besteden aan het schrijven.

Dinsdag ga ik dat inhalen. Dan wil ik groot deel van mijn voorgenomen plannen toch realiseren. Hoewel de onderdelen van de taakweek best interessant zijn, moeten er even keuzes gemaakt worden.

Voor het laatste leerarrangement is het eindproduct een beleidsnotitie (binnen het onderwerp onderwijs in de maatschappelijke context). Ik heb daar al wel wat ideeën voor, die ik graag voorleg. En daar de uitnodiging aan koppel, om te reageren, aan te vullen, suggesties te geven etc.

Het eerste idee is geboren uit een observatie dat binnen mijn slb groep er relatief veel aan de hand is met van oorsprong Marokkaanse meisjes. Zij hebben vaak een (onzichtbaar) enorm doorzettingsvermogen, maar vallen op ongewone momenten in de studie uit of lopen een grote vertraging op.  Mijn vragen daarbij is: hoe is dit binnen de HR en landelijk? Hebben wij dat in beeld? Wat is het verschil met andere groepen meisjes van niet-westerse afkomst? Wat kunnen wij daar voor specifiek beleid op maken binnen onze opleiding en daarbuiten?

Het tweede idee is vanuit een andere invalshoek en gaat over de voorwaarden voor effectieve studieloopbaanbegeleiding: welke (rand)voorwaarden zijn hiervoor nodig? Waar moet een goede slc aan voldoen? Welke beleids- en andere kaders zijn daarbij bepalend? Kunnen wij door een gezamenlijke lijn hier beleid opmaken, zodat iedere slc binnen de opleiding op dezelfde manier handelt in bepaalde situaties? En hoe zou dat er uit kunnen zien? Zaken als Nudging, studiesucces en studieondersteuning, coachingsvaardigheden, gesprekstechnieken, specialismen van docenten, etc kunnen daarbij aan de orden komen. Uit het oogpunt van binding met de opleiding (tegen onnodig studie-uitval) in het achterhoofd ook zeker de moeite waard om aandacht aan te besteden.

Ik wil daar uiterlijk volgend weekend een definitieve keuze in maken, want de beleidsnotitie moet 7 mei alweer worden ingeleverd. En moet naast het onderzoeksverslag en mijn integratie-opdracht worden geschreven. Kortom: een strakke planning is vereist. Reacties daarom van harte welkom!!DSC_0041

Ik houd de blik op de horizon richting het einddoel: de zomervakantie met diploma op zak!! 😉  🙂

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Een berichtje van het studiefront

  1. Man, dat klinkt weer als een heel onderzoek!
    Ik vraag me af of je eerste optie iets is om een beleidsnotitie over te schrijven, het is wel een heel specifieke groep die je noemt en doe je dan niet tekort aan de andere groepen?
    Je tweede optie vind ik dan sterker, ervan uitgaande dat dat er nu niet is. Ik heb hier nog het boek ‘Aan de slag met studieloopbaanbegeleiding’ van Dekkers en Hoogenboom liggen, waarin ook een hoofdstuk over studieloopbaanbeleid gaat. Wil ik best aan je uitlenen als je geïnteresseerd bent. En ik heb ook nog wel wat andere boeken over slb, maar die zijn wel heel erg op mbo-studenten gericht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: