Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Mijn literatuurlijstje voor komende week …

In de herfstvakantie staan drie zaken centraal:

  1. Eerste analyse van de gegevens uit mijn onderzoek
  2. Opzet van mijn paper voor LA3
  3. Lezen van literatuur voor alle onderdelen van de leerarrangementen en vooral samenvattingen maken, dan wel quotes noteren voor de stukken.

Deze blog gaat vooral over het laatste aspect. De boeken en artikelen liggen mij al een hele tijd aan te staren vanaf de plank op mijn bureau, dus nu moet er eindelijk iets gebeuren, al was het maar om rust in mijn kop te krijgen!

De artikelen van mijn blog van kanttekeningen voorzien en op bruikbaarheid en/of inpasbaar in mijn eigen onderwijspraktijk toetsen.

Samenvattingen van :

  • Aan de slag met Competenties (in relatie tot het proces van vernieuwing van ons eigen curriculum en LA3)
  • Hattie: Visible learning for teachers (irt onderzoek en LA3) en ook visible learning (onderzoek)
  • Fullan: The new meaning of educational change (ter voorbereiding op het schrijven van LA3)
  • Vernieuwing in het Hoger onderwijs (ook ter voorbereiding op het schrijven van LA3 én keuzes binnen de vernieuwing van ons curriculum)

Lezen en samenvatten op basis van bruikbaarheid voor LA3, LA5 en integratieopdracht:

  • Schön: The Reflective Practioner
  • Dochy: Competentiegericht opleiden en toetsen (LA3)
  • Leren van innoveren (delen te gebruiken voor onderbouwing LA3)
  • De proefschriften van Suzanne Verdonschot en Hans Vermaak over vernieuwingstrajecten
  • Eelko Huizingh: Innovatiemanagement
  • Susanne Brakkee: Effectief en motiverend leidinggeven
  • Kaufman en Ploegmakers: het geheim van de trainer (ter voorbereiding op college LA3)

En dan liggen er nog een aantal boeken op de stapel die ook de moeite waard zijn!

Zoals “De canon van het leren” van Manon Ruijters en Robert-jan Simons waarin 50 concepten en hun grondleggers over leren, “De staat van morgen” van Adjidie Bakas over hoe de ondernemersdemocratie Gouden Eeuw II mogelijk maakt (ondertitel) en “Activerend opleiden” van Lia Bijkerk en Wilma van der Heide dat weer interessant is in de dagelijkse praktijk van het onderwijs en de blik op het nieuwe curriculum en stappen richting oplossing voor onderwijs aan de MBO4 verkorte route, en tot (voorlopig slot): “Visuele meeting”s van David Sibbet, waarin interessante linken gelegd kunnen worden met activerend onderwijs, creativiteit en kenniscreatie in teams.

Kortom: ff doorlezen 😉 En dan toch nog een beetje genieten van het vakantiegevoel. 🙂

Enkel berichtnavigatie

Een gedachte over “Mijn literatuurlijstje voor komende week …

  1. En dat allemaal in 3 dagen… succes. Heeft mij wel doen realiseren dat hetgeen ik wil gaan doen niet gat lukken als ik het niet heel goed ga plannen. Gelukkig heb ik haast al het leeswerk voor LA 3 al gedaan! Succes deckomende dagen, geniet van de vrije tijd die over blijft.

Geef een reactie

