Monica Heikoop

over onderwijsinnovatie en vernieuwingsprocessen

Een switch in onderwerpen voor mijn beleidsnotitie

6684165-een-brainstorm-sessie-concept-als-een-abstract

Tja, lig ik vannacht in mijn lekkere warme bedje, komen er ineens een aantal onderwerpen naar boven om eventueel te kunnen gaan gebruiken voor mijn beleidsnotitie. Die leg ik graag in deze blog voor en ben benieuwd naar jullie reactie. Komende week, in de voorjaarsvakantie (vanaf 25-2) moeten toch echt de eerste stappen gezet worden.

1. Hoe kun je op verantwoorde manier nieuwe ICT onderwijstoepassingen implementeren in het nieuwe curriculum van de opleiding Communicatie en welke randvoorwaarden zijn daarvoor nodig? Denk daarbij aan VAL, Flipped classroom/blended learning, blogs, etc.

fokke-en-sukke-digitale didactiek

2. Op welke manier kun je de informatie uit de Startmeter en het intakegesprek effectief inzetten voor slb, studieondersteuning en inschatten risico’s op uitval van studenten en welke randvoorwaarden zijn daarvoor nodig?

3. Hoe kun je kennisdeling en -creatie binnen het docententeam van de opleiding Communicatie zodanig verankeren dat iedereen hier de meerwaarde inziet en daardoor bereid is hieraan deel te nemen, ten einde de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren?

drexler_sibbet team procesmodel

4. Een voorstel voor een verbeterde en heldere structuur van verantwoordelijkheden op onderwijs en ondersteuningsgebied, waarin een aantal punten van het focusplan van het CvB zijn meegenomen. Binnen de opleiding en daarna uitrollen binnen het instituut. Met als doel: meer betrokkenheid creëren, efficiënter met tijd en middelen omgaan en zo effectiever omgaan met kracht van betrokkenen.

Verschil tussen deze en de vorige onderwerpen is, dat ik hier veel meer in oplossingen heb gedacht,14275621-innovatieve-lamp-idee-concept

in plaats van uit te gaan van het probleem. Ik denk op alle onderwerpen iets te kunnen bijdragen, waardoor kwaliteit van het onderwijs, kwaliteit van werkbeleving en/of inzet van tijd en middelen verbeteren. Sommige onderwerpen liggen in elkaars verlengde of zouden kunnen worden gecombineerd. En een aantal onderwerpen komt voort uit eerdere bevindingen en met de beleidsnotitie kan een basis worden gelegd voor borging.

Kortom: jullie mening wordt zeer op prijs gesteld!

lente6                                      Ter illustratie

Enkel berichtnavigatie

6 gedachten over “Een switch in onderwerpen voor mijn beleidsnotitie

  1. Beste Monica,

    Slaap jij niet dan, ’s nachts?

    Als ik zo kijk naar je onderwerpen zie ik punt 4 meer als een innovatieslag. En vooral punt 1 en 2 uit de maatschappelijke context komen. 3 is juist erg interessant voor een beleidsnotitie en toepasbaar voor heel veel scholen. Al bij LA1 dacht ik over kennis verankeren in de organisatie. Volgens mij is iedereen er van overtuigd van de meerwaarde van kennisdeling. Maar dan…. Bij punt 3 zie ik vooral een organisatorisch en communicatief probleem. En dat voor docenten van de opleiding communicatie!

    Succes met het kiezen!

    Jaap.

  2. Ja hoor,ik slaap ’s nachts best. Maar vaak komen dan de ideeën omhoog omdat ik op dat moment ontspan. Dan is het meestal alleen de kunst om ze te onthouden en dit keer is het goed gelukt! En wat volgens mij punt 4 betreft: dit is volgens mij een veel voorkomend probleem in het onderwijs en niet alleen bij ons. Maar wie weet, blijkt het alleen mijn idee te zijn en wordt dit niet gedeeld.
    Bedankt voor de snelle reactie !!

  3. Ik sluit me bij Jaap aan: 1 en 2 zie ik duidelijker in de maatschappelijke context terug. Hoe had je dat zelf bedacht bij je 4 onderwerpen?

    • Jacqueline, ik heb daar wel over nagedacht, en kan mij vinden in jullie mening. Ik ga het ook nog op school overleggen, dus dat komt wel goed. Ik vond de onderwerpen zelf beter dan de eerste twee, met name omdat het kansen biedt om nog onontgonnen gebied te betreden. Met betrekking tot de kenniscreatie, dat is een grote wens en vanuit innovatie-oogpunt zeker nodig en nog onderbelicht in het hele aspect van onderwijsvernieuwing. Dan heb je volgens mij wel een maatschappelijke context. Ook in het kader vn bottumup ipv top-down. Maar goed, thanx voor de reactie in ieder geval!

  4. Ha Monica,

    Gezien de enorme uitval van studenten in het HBO en onze maatschappelijke verantwoording daarin, zou ik voor optie 2 gaan. Is maatschappelijk gezien actueel en belangrijk. Alleen het inschatten op risico’s van uitval zou ik liever veranderen in; hoe kunnen we studenten binnen de opleiding houden? Als er op motivatie wordt ingetaked, daarbij het kunnen en kennen wordt betrokken, is het vraagstuk waarom studenten veelvuldig de opleiding vroegtijdig verlaten, wat mij betreft een belangrijk issue.

    Succes Monica!

  5. Hannekemli op schreef:

    Wat is het primaire doel van een beleidsnotitie in zijn algenmeenheid en vervolgens wat is jouw doel, waarbij de notitie wel aan blijft sluiten met het thema van de maatschappelijke context?

Geef een reactie

